Abstract
A 7 year old boy developed in the newborn period a chronic suppurative process after
routine BCG vaccination beginning at the site of the injection and spreading to the
adjacent areas on neck and chin. A supraclavicular lymphadenopathy was also noted.
Serial histological examinations revealed the typical histopathological pattern of
tuberculosis and the boy received a tuberculostatic therapy for five years. During
this time he suffered from multiple chronic bacterial infections which led to chronic
granulomatous inflammations in different organs and to a fibrous pneumonitis with
subsequent cor pulmonale. At the age of 6 years a negative NBT-test allowed the diagnosis
of GCD. Consequently therapy with Sulfamethoxazol-Trimethoprim was started and the
rate of infections diminished markedly.
Zusammenfassung
Bei einem jetzt 7jährigen Knaben kommt es im Anschluß an die in der Neugeborenenperiode
durchgeführte BCG-Impfung zu einer chronischen Eiterung der Impfstelle mit supraclaviculärer
Lymphadenitis und Übergreifen dieser Veränderungen auf den Halsund Kinnbereich. Die
mehrmalige histologische Untersuchung ergibt eine Tuberkulose und der Knabe erhält
während fast 5 Jahren eine tuberkulostatische Therapie. Außerdem besteht eine auffällige
Neigung zu chronischen bakteriellen Infektionen, als deren Folge es zur Ausbildung
granulomatös entzündlicher Organveränderungen und zu einer chronischen, interstitiellen
Pneumonie mit Cor pulmonale kommt. Erst im 6. Lebensjahr wird die Erkrankung durch
den negativen Nitroblautetrazolium-Test als septische Granulomatose erkannt.
Seither ist bei kontinuierlicher Gabe von Sulfamethoxazol-Trimethoprim eine Verminderung
der infektiösen Komplikationen festzustellen.